Over onze grenzen gaan

‘Uit je comfortzone stappen’, ken je die uitdrukking? Als creatieve maker doe je dat voortdurend. Je bent altijd op zoek naar het volgende project, bezig met het volgende idee. Het is vaak het interessantst als je daarin verder gaat dan je gewend bent. Anders herhaal je jezelf alleen maar en dat levert doorgaans niet de boeiendste resultaten op. In het maken van de nieuwe korte film van Mark Stevens, waarvoor ik meeschreef aan het script, gaan we ook over onze grenzen.

Dat begon bij dat meeschrijven. Tot het project met Mark was ik de enige scenarist in filmprojecten. Ik kon mijn goddelijke gang gaan, zogezegd. Bij deze korte film ging het anders. Mark had zelf een behoorlijk uitgewerkt idee. Gaandeweg het schrijven hadden we veelvuldig contact. Zullen we dit toevoegen? Is deze aanpak niet verrassender? Het kostte de nodige versies, maar het resultaat is er ook naar. Het script bevat wat van Mark, wat van mij en het geheel is groter dan de som der delen. Tot zover: missie geslaagd!

Maar met alleen een script is een film niet klaar. Als je eenmaal een crew en cast verzameld hebt, beginnen de opnames. Voor deze korte film vonden die vorige week plaats. De cast bestond uit Jonathan Lambrechts, Valeryia Kazheunikava, Sieber Marly en Ron Dumoulin. Hoofdrolspeler Jonathan wist dat hij een scène zou spelen die veel van hem zou vragen: “Als acteur was het een uitdagende rol om op te nemen, maar hierin werd ik goed bijgestaan door de regisseur.” Wat er precies nodig was voor de rol, geven we nog niet prijs. Dat het bepaald geen alledaagse klus was, beaamt Jonathan: “Het was een intense, maar vlotte samenwerking met cast en crew. Hoewel dit niet zo werd uitgesproken, kon je voelen dat we met een mooi project bezig waren.”

Korte film setfoto 02

Tijdens de draaidagen gingen cast en crew tevens over een ander soort grens: de locaties bevonden zich in Nederland (Heerlen) en België (Gemmenich). Dat weerspiegelde de samenstelling van het team, dat uit Belgen en Nederlanders bestaat. De crew werd gevormd door Coen Leuven, Lars Henderiks, Kim Hotterbeekx, Barbro Gulikers, Charles Rommens en Sofie Blarinckx. Een internationale samenwerking dus!

Benieuwd naar de korte film? De volgende stap is de montage. Ook in die fase zullen we je meenemen achter de schermen. Wordt vervolgd!

Een feestelijke scène

INT. CAFÉ – DAG
Twee bebaarde mannen lopen een café in. Ze zijn nog maar net de deur door, als een zwerm grijze dametjes binnenstroomt. De mannen besluiten achterin te gaan zitten. De ene man is wat langer en lichter, de ander draagt een bril en zou moeite hebben iets van het bovenste schap te pakken. De langere heet MARK, de ander is PHILIP.

MARK
Wat wordt het? Iets feestelijks.

PHILIP
Iets met Maastricht. Een Wieckse?

MARK
Of een Brand Weizen.

PHILIP
En bitterballen!

Een vrolijke serveerster neemt de bestelling op. Mark haalt zijn tas tevoorschijn en rommelt erin.

MARK
Dit vraagt om een foto.

Philip pakt zijn telefoon en strekt zijn arm zo ver mogelijk uit. Beide mannen pakken een hoek vast van het document dat Mark in zijn tas had. Ze nemen de foto. Die pakt iets donkerder uit dan de bedoeling was, maar het gaat om het moment: het script is officieel klaar! Dat betekent dat het nu een ‘shooting script’ wordt, de versie die de cast en crew gebruiken op de set. De voorbereidingen om het te verfilmen zijn nu echt begonnen! Vooraan in het café klinkt spontaan gejuich. Zouden de dames het geweten hebben?

Zo Gezegd script foto Winkel van Sinkel april 2019 - bewerkt

Ik sta op IMDb!

In Haarlem gebeurt iets bijzonders. Grote namen uit de geschiedenis komen weer tot leven. Wat zeg ik, uit de geschiedenis? Uit de legendes…

Voor kunstenares Kris Lauwen heb ik vorig jaar een kort verhaal geschreven, waarin legendarische figuren elkaar ontmoeten. Een reus, een draak, een moeraswezen… Het was ontzettend tof om zoveel ongebruikelijke personages tegen te komen in oude sagen. Dat is een leuke set speelgoed voor een schrijver.

Kris Lauwen - draakIllustratie: Kris Lauwen. Zie: http://www.krislauwen.nl/ 

Het verhaal vormt de basis voor een animatiefilm. Dat betekent dat er enorm veel tijd en moeite in gaat zitten, voor het eindresultaat te zien is. Kris en haar team zijn nu druk bezig om die korte animatiefilm te realiseren. Ik ben heel benieuwd!

Vorig jaar begon voor mij ook een ander project. Filmmaker Mark Stevens nodigde me uit, om met hem samen te werken aan een script. Het duurt even voor zo’n script precies zo is als je het hebben wil, maar inmiddels is er uitzicht op de opnames!

De toon en vorm van beide korte films verschillen onderling flink. Dat maakt het nog leuker om beide producties straks werkelijkheid te zien worden. Zodra ze verschijnen, laat ik dat weten – én voeg ik ze toe op mijn gloednieuwe IMDb-pagina. Mijn wat? Mijn eigen hoekje op de Internet Movie Database, waarop je kan zien aan welke films ik heb meegewerkt. Deze dus: https://www.imdb.com/name/nm10166518/?ref_=nv_sr_2

Te gast in een podcast

Er was eens een Brabants sprookjespark waar verhalen centraal stonden – en staan. Al 66 jaar lang is de Efteling een kei in attracties maken rond verhalen en ook in met storytelling naar buiten treden. De podcast Kleine Boodschap nodigde me laatst uit om daar eens dieper op in te gaan.

Elke week verschijnt er een aflevering van Kleine Boodschap, waarin presentatoren Paul Sprangers en Tim Hinssen nieuws over en thematiek rond de Efteling bespreken. Vorige week was het tijd voor een aflevering gewijd aan storytelling. Mijn oud-collega en Pauls oud-klasgenoot Dirk Hens bracht ons met elkaar in contact en het gesprek kon beginnen.

Waar hadden we het dan bijna een uur lang over? Bijvoorbeeld over de YouTube-serie Efteling Fans, waarin het park enkele trouwe liefhebbers portretteert. Over het Lavenlaar als voorloper van de immersieve themagebieden die onder andere Disney en Universal op dit moment in hun parken creëren. En over hoe tof het zou zijn als er een Villa Volta-film zou komen! Benieuwd geworden? Beluister hier de aflevering van Kleine Boodschap over storytelling.

Kleine Boodschap podcast screenshot - ingezoomd

Visitekaartjes (eerste druk)

LinkedIn vind ik een heel praktisch platform om contact te houden op werkgebied. De handigste manier om dat contact te starten, blijft wat mij betreft het uitwisselen van visitekaartjes.

Voor Story Supplies wilde ik een bijzonder visitekaartje maken. Het moest passen bij mijn concept. Er moest iets in verwerkt zijn dat met verhalen te maken heeft. Een kort verhaal op de achterkant drukken? Nee, te specifiek. Waar denk je aan als je aan verhalen denkt? Zelf dacht ik al gauw aan boeken. Verwijzen naar een boek kan vrij makkelijk: het kaartje wordt staand in plaats van liggend en je kan het openvouwen. Zo kwam ik samen met mijn vrouw Rebecca op het volgende ontwerp:

Visitekaartjes 4b - voor binnen achter - cropped

De naam van het bedrijf staat bij wijze van titel op de voorkant, met mijn naam eronder alsof ik de auteur ben. Voor de grap heb ik er ‘Eerste druk’ aan toegevoegd. (Inderdaad, zodra ik door deze stapel heen ben, maak ik een nieuw kaartje met het opschrift ‘Tweede druk’!) De binnenkant geeft informatie over wat ik doe. De kernwoorden hebben een opvallende kleur, zodat je in een oogopslag ziet wat Story Supplies biedt. Op de achterkant staat mijn foto, wederom alsof ik de auteur van het boek ben – en natuurlijk draag ik mijn bedrijfskleding. Onder de foto vind je mijn contactgegevens.

Deze visitekaartjes zal ik de komende tijd met veel plezier uitdelen. Ik ben heel benieuwd naar de reacties!

Spreken in het Vondelpark

Joost van den Vondel zei het al: een verhaal “kietelt ziel en lijf / En prikkelt ze tot vreugd of slaat ons zoete wonden”. Daar mocht ik vorige week woensdag over ‘doceren’ bij VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Mijn theoretische tips waren onderdeel van het gevarieerde programma dat het tiende Vondel College was. Gastvrouw van deze avond over storytelling was Romée Steenmeijer (die, zo bleek, dezelfde studie heeft gedaan als ik). Zij verzorgde vlot de overgang van de ene naar de andere spreker. Chanel Trapman van MUMSTER hield een vurig betoog over hoe ze vurig betoogt dat duurzame mode de toekomst heeft. Laurens Eckhart deed uit de doeken hoe SocialReblz storytelling toepast. En de beide helften van de avond werden op bijzondere wijze afgesloten door het vertellende-en-zingende duo Martine Bakker en Bobbie Wall: Alleen als we samen mogen. De dames grapten over in Carré spelen als toekomstdroom. Ik zie het ze zó doen.

Voor een uitverkochte zaal van 120 personen staan is best een kick. Onderdeel uitmaken van zo’n diverse line-up is inspirerend. En wat is de volgende stap? Carré? Voor mij niet maar ik hoop veel meer avonden mee te maken zoals dit Vondel College Storytelling. Dankjewel organisatie (in het bijzonder Marit Leendertse en Marco Dreijer!), podiumgenoten en publiek. Jullie waren geweldig!

Vondel College Storytelling foto 10Foto: VondelCS / AVROTROS.

Het concept: Story Supplies

Waarom heet het bedrijf zo? Wat heeft mijn outfit te betekenen? En hoe merk je iets van dit concept als je mij inhuurt?

Story Supplies zou de naam van een winkel kunnen zijn – een winkel waar je allerlei benodigdheden (‘supplies’ in het Engels) kunt vinden voor het vertellen van verhalen. Dat vind ik passen bij wat ik bied. Want mijn diensten lopen uiteen (workshops, lezingen, advies en uitvoering in de praktijk) maar ze bieden allemaal wat je nodig hebt om verhalen te starten, uit te voeren en het effect ervan te meten.

De kleding die ik draag op de nodige foto’s hier op de site sluit aan bij het concept van een ouderwetse winkel. Zo’n schort, een overhemd, strikje, mouwophouders – zoek naar foto’s van winkeliers in de negentiende eeuw en je ziet waar mijn inspiratie vandaan komt.

Philip Corsius

Die outfit draag ik natuurlijk niet altijd. Soms is het leuk om een lezing over storytelling aan te kleden met iets bijzonders. Dan trek ik mijn winkelierskleding aan en neem ik fysieke voorwerpen mee, die ik als metaforen gebruik voor benodigdheden bij storytelling. Het hangt er net vanaf of zo’n theatraal sausje past bij de opdracht. In de meeste gevallen kom ik gewoon ‘als mezelf’.

Hoe zal ik dit bericht eens afsluiten in stijl? O, ik weet het al: leuk dat je kwam winkelen bij Story Supplies. Graag tot snel!

De winkel is open!

Story Supplies image 10 storefront as seen in videos

Twee jaar geleden overwoog ik meer te gaan doen met mijn kennis over en ervaring in storytelling. Het leek me leuk om video’s over dit onderwerp te maken. YouTube is natuurlijk de aangewezen plek om zulke video’s aan te bieden, dus ik begon te denken over een geschikte vorm en naam voor mijn kanaal. Ik zou mezelf opvoeren als winkelier, die benodigdheden bij storytelling verkocht, alsof ik een naaigarniturenzaak had maar dan voor verhalenvertellers in plaats van kleermakers. Nu nog een bijpassende naam. ‘Stories & Co.’ misschien. Nope, bestond al. ‘The Story Store’ dan, dat lijkt me wel grappig. O, ook bezet? Hm… Uiteindelijk was het mijn geweldige vrouw, Rebecca, die de naam ‘Story Supplies’ verzon. Ja, dat moest het worden!

Meteen maakte ik een aantal socialmedia-accounts aan, om die klinkende naam veilig te stellen. Graag zou ik zeggen dat ik vol enthousiasme aan de slag ging, maar dat klopt niet echt met wat er direct daarna gebeurde. Pas op 30 december 2016 plaatste ik de eerste video, waarin ik aankondigde dat de fictieve winkel snel zou openen. Weer een stuk later, op 5 augustus 2017, volgde de tweede video. Daarmee begon een reeks van 14 video’s, waarin ik enkele essentiële ingrediënten van storytelling behandelde en waarin ik een poging deed om een verhaal te schrijven tijdens NaNoWriMo. Het moge duidelijk zijn: met een fulltime baan in het hoger onderwijs lukte het me niet om Story Supplies echt van de grond te krijgen.

Vandaag, op 23 maart 2018, gaat Story Supplies dus eigenlijk voor de derde keer van start, na het bedenken van het concept en het opzetten van het YouTubekanaal. Al het goede komt in drieën, dus nu gaat het gebeuren! Dit keer kan ik me volledig op mijn eigen werk richten. En dit keer gaat het niet alleen om video’s. Onder de naam Story Supplies trek ik het land in om workshops en lezingen te geven en om organisaties bij te staan in het ontwikkelen en uitdragen van hun eigen verhaal.

Ben je benieuwd hoe mijn verhaal verdergaat? Blijf deze site volgen! Wil je me inhuren? Laat het me weten via storysupplies@gmail.com.

De welkomstvideo van het kanaal uit 2017 (dus voordat Story Supplies zijn huidige vorm aannam).